top of page
  • znetalie

איך לגרום למשתמשים שלך להתמכר למוצר שלך

דיברנו בסרטון קודם על 3 דרכים לגרום למשתמשים שלך להתמכר לאפליקציה או לאתר אבל כמובן שזה יותר מורכב מזה, זה כבר לא מספיק רק להביא משתמשים לתוך האתר אלא צריך לתת להם חוויה נעימה גם כשהם בפנים.

אני מצרפת לכאן עוד דרכים שנשענות על אפקטים ידועים בפסיכולוגיה ויאפשרו לכם לגרום למשתמשים לרצות לחזור שוב ושוב למוצר שלכם



1- פניה למודע והתת-מודע


אם נדע לייצר חוויה חיובית בתת-המודע כלומר לקשר לחוויות חיוביות אחרות, לייצר תגובה רגשית חיובית לצבעים במקביל ליצירה של גירוי מחשבתי מסוים ברמה המודעת, נצליח לגרום למשתמש לפתח מידה של התמכרות לאפליקציה הספציפית.

בשביל ליצור חוויה שהמשתמש ירצה לחזור עליה שוב ושוב עלינו לפנות למשתמש גם במישור המודע וגם במישור התת-מודע. המודע הוא החלק במוח שלנו שמקבל החלטות מושכלות ומסיק מסקנות לוגיות כמו למשל "אני צריך לצבור עוד 10 נקודות בשביל לעבור לשלב הבא, לכן עלי להשקיע עוד עשר דקות לערך במשחק". תת-המודע מסיק מסקנות רגשיות ומהירות, לעתים בלי שכלל נהיה מודעים להן בפועל. תת המודע, למשל, מקשר את הסוכריות והממתקים בקנדי קראש (או הפירות במכונת הימורים) לחוויה חיובית של טעם מתוק. תת-המודע גם מגיב באופן מעניין לצבעים שונים. ניסויים בפסיכולוגיה גילו, למשל, שאנשים יחשבו שאדם מושך יותר אם יצלמו אותו על רקע אדום, ויאכלו פחות מצלחת שצבעה כחול מאשר מצלחת לבנה. שווה לכם לנסות צבעים וגוונים שונים בממשק כדי לראות מה משפיע בצורה החיובית ביותר על משך ותדירות השימוש באפליקציה.





2- דרך הצבעים


איך אנחנו בוחרים צבעים- יש סיבה למה הצבעים של האפליקציות הם חמים ובוהקים , אנשים נמשכים לצבעים חמים

והמטרה היא שנרצה ללחוץ על הכפתורים האלה. גם הצבע של הנוטיפיקציות הוא אדום, כי אנחנו נגיב יותר מהר לצבע אדום מאשר לכל צבע אחר





3- דחיית סיפוקים


ככל שאנחנו מחכים למשהו זמן רב יותר, ככה אנחנו רוצים לחוות אותו שוב. זה דומה במערכות יחסים ל״קשה להשגה״ בשביל שהצד השני יעריך אתכם יותר. זה מה שעומד גם מאחורי המשחקים בקנדי קראש וזמני הבניה והשדרוג במשחק קלאש אוף קלאנז שגורמים למשתמש להמתין זמן מה לפני שמתאפשר לו לשחק….

ככל שהמשתמש מכור יותר למשחק ככה יהיה לו קשה להמתין וזה המקום שבו ניתן להרוויח במשחק ומציעים לשחקנים לשלם כדי לעקוף את ההמתנה.


יש את זה באתרי מסחר שבהם מציעים משלוח זיז ויקר יותר לעומת משלוח איטי וזול יותר


4- תשאירו את הממשק פשוט

אל תפחידו את המשתמשים עם המון תפריטים ועומס של תוכן כבר בשימוש הראשון שלהם במוצר. אם אתם רוצים שהמשתמשים יתמכרו לשימוש באפליקציה שלכם, היא צריכה להיות קלה גם עבור ילדים. ככל שהמשתמש צריך לעבוד פחות ככה סביר שיחזור להשתמש יותר

למשל, אפליקציית ההיכרויות טינדר מאוד פופולרית בגלל שהיא כזאת קלה. המשתמש צריך רק להחליק ימינה או שמאלה אם אהב או לא אהב את התמונה של מי שמציעים הכרות איתו או איתה.

5- כמה שפחות לקחת תשומת לב - חלוקת קשב


רצוי שהמשימה שצריך לעשות אצלכם באתר או באפליקציה תהיה פשוטה ולא תיקח הרבה זמן

כשאתם מתכננים את האפליקציה או האתר שלכם, כדאי שתחשבו גם על מסגרת הזמן בה צפוי המשתמש להפעיל אותה ולהשתמש בה. באופן כללי, למשתמשי מובייל יש מעט מאוד סבלנות, ואם האפליקציה תדרוש מהם יותר תשומת לב משהם מעוניינים להשקיע או תגיב לאט מדי לפקודותיהם - הם יינטשו אותה לטובת אחרת.

קנדי קראש אינסטגרם ופייסבוק הן דוגמאות למוצר שניתן לצרוך אותו בפרקי זמן קצרים

אפליקציה ממכרת צריכה להיות בעלת ממשק חלק ונטול תקיעות שיספק למשתמש את מרב התועלת במינימום זמן.

6-לולאת ההתמכרות (Compulsion Loop)

משחקים רבים מבוססים על פעולה פשוטה שחוזרת על עצמה ומספקת לנו תחושה חיובית בסיומה (שגוררת הפרשה של דופמין – נירוכימיקל האחראי לתחושת עונג וכן על תהליכי למידה), מה שגורם לנו לבצעה שוב ושוב.

למשל יש אתגר שדורש פעולה ברגע שמבצעים את הפעולה מקבלים חיזוק חיובי- ואז במוח יש הפרשה של הדופמין. אח״כ שוב יש אתגר חדש שצריך לבצע וכן הלאה.

זה קורה למשל בפארם וויל משחק שהשחקן בוחר מה הוא שותל בשדה ואחרי שהוא קוצר אותם השחקן מקבל ניקוד. והשדה חוזר להמתין לזריעה חדשה

בקנדי קראש מזיזים סוכריה, יוצרים שורה מקבלים ניקוד חיובי וחוזר חלילה. אז כל השלבים הם סוג של לולאת התמכרות- זאת אחת הסיבות שמשתמשים מבלים הרבה בקנדי קראש יותר מכל משחק אחר בעולם.



7-סדר בתבניות

המוח האנושי אוהב לסדר דברים. כבר בגיל צעיר אנחנו מתחילים לשחק בהשלמת צורות ודפוסים - החל מפאזלים וכלה בציורי "חבר את הנקודות" לילדים. אנחנו מקבלים סיפוק אוטומטי מיצירה של סדר בבלגן. ניתן למצוא שלל דוגמאות לשימוש בצורך הפסיכולוגי שלנו לסדר דברים, בהפקתם של משחקים עוד משחר עידן הגיימינג. בין הדוגמאות הרבות אפשר למצוא את טטריס, סוקובן, סוליטר וכן, גם קנדי קראש.

8- תחרותיות ומשהו להתגאות בו

אופציה להראות שאנחנו טובים יותר מאחרים תתקבל בברכה- (בהשענות על מחקירם פסיכולוגיים). משחקים להורדה בחינם שמרוויחים מרכישות בתוך האפליקציה, מסתמכים בין היתר על עיקרון זה כשהם מציעים תוספות למשחק שאינן משפיעות על תוצאותיו או מהלכו, אלא רק על מראה הדמות או הציוד שלה. המשתמשיםמשקיעים כסף אמיתי ברכישת התוספות האלה שגורמות להם, לפחות בעיניי עצמם, להיתפש כבעלי אמצעים ונכונות להשקיע.

מי לא רוצה לראות את השם שלו מתנוסס בראש הרשימה של לוחות תוצאות ודירוג? ולכן אינטגרציה מול פייסבוק או כל רשת חברתית אחרת שמאפשרת להציג דברים מול החברים את ההשגים שלכם משיגה לאפליקציה או לאתר 2 מטרות:

1- סיפור הצורך האנושי להראות השגים

2- פרסום חינם של האתר או האפליקציה

זה קורה גם באפליקציות ומוצרים של כושר וספורט או כל מיני סקרים ולאו דווקא רק במשחקים.



9- מינוף של הצלחה ותגובות להצלחה


המשחק קנדי קראש יקרא למהלך "מוצלח" שלכם טעים או בלתי-יאומן, למרות שמדובר בתוצאה של אקראיות מיקום הסוכריות על המסך ולא היכולות שלכם בסידורן. למרות שמהצד זה נשמע ונראה די מטופש, בפועל זה עובד, במשחקים, ומספק את החיזוק החיובי שמעודד את המשך החזרה ללולאת ההתמכרות שהזכרנו קודם.

זה דומה למכונת הימורים שמשמיעה רעש חזק בזמן זכיה למרות שסכום הזכיה לא משמעותי

זה לא רק כדי לתת תקווה לשחקנים מסביב אלא גם כדי ליצור תגובה חזקה להצלחה למרות שמדובר רק במקריות.


10- נוטיפיקציות


הנוטיפיקציות בפייסבוק מעוצבות כדי שיראו כאילו שזה אינטרקציות אנושיות אבל בפועל הן לא

כולנו יודעים איך אנחנו מרגישים כשאנחנו מקבלים פוש נוטיפיקיישן

מה שקורה בפייסבוק למשל שמייצרים בינינו אינטראקציות לא רצוניות ועושים מאיתנו בובות על חוט

כשמשתמשים ברצון שלנו לקשר חברתי

ומצד שני זה אינפורמציה שהיא לא צפויה ולכן היא מושכת את תשומת הלב שלנו.

אם היינו יודעים מה הם הולכים לכתוב שם ומתי, למה שנפתח את האפליקציה?

באתר זה יכול לקרות עם מודל של הרשמה לניוזלטר ושליחה של ניוזלטרים כהודעות


11-ריפרש


המשיכה כל פעם של ריפרש באינסטגרם וכל אפליקציה חברתית אחרת

זאת מניפולציה שגורמת לנו לחשוב שמשהו בעצם התחדש אבל בפועל מסדרים לנו את האינפורמציה בסדר שונה כל פעם

התחושה היא כמו ברולטת משחק בקזינו, כל פעם יש לנו ריגוש שמשהו חדש עומד לקרות

באתרים אפשר לראות את זה בהוספה של מוצרים חדשים או ניהול בלוג שמתעדכן




12- סקרולינג לנצח


אין סוף לכמה שאפשר לגלול באינסטגרם תמיד יופיע לי מידע חדש ותמיד זה יראה שזה בלתי נגמר

זה קיים גם באתר נטפליקס אנחנו עוברים אוטומטית לפרק הבא ואנחנו לא שמים לב שנגמר פרק ואנחנו יכולים לסיים צפיה.

אם אנחנו כל הזמן רואים תוכן בלתי נגמר, איך נדע מתי לעצור?


בשוק של היום זה לא מספיק רק להביא משתמשים לאפליקציה או לאתר צריך חווית משתמש טובה שנחמד לחזור אליה שוב ושוב עם שימוש במאפיינים שהזכרתי קודם

אם תבדקו מוצרים בשוק תגלו שכל אחד מהם מגלם בפנים כמה מהמאפיינים שהזכרתי.





141 views0 comments
bottom of page